Kunskapsbanken

Ekolivs – 5 år med en kooperativ butik

Visar 0 svarstrådar
  • Författare
    Inlägg
    • #1660

      August
      Keymaster

      Hej, jag tror att ni alla känner till min involvering i Ekolivs i Malmö. Här är en liten intervju med Andrina som har varit med sedan starten för 5 år sedan, från vårt senaste nyhetsbrev. Det ger koncist en hel del om våra erfarenheter!

      /August

      – – – –

       

      Så en liten intervju med Ekolivsmedlemmen Andrina Eriksson, som var med och startade upp butiken back in the day i oktober 2006.

       

      Berätta hur det började!

      Maria, som då ägde butiken, ville sälja den och då var vi tre stycken som satte oss ner och pratade om att köpa den. Dels tyckte vi att det vore bra att kunna sälja ekologisk mat billigast möjligt, och dels tyckte vi att placeringen i Södra innestaden var bra. Då fanns det inte så mycket ekologiskt här. Vi visste också att vi inte ville äga och tjäna pengar utan istället driva butiken kollektivt. Vi la upp en plan för hur vi skulle driva den och kom på att vi ville dela upp varje arbetsdag i två pass och ha arbetsgrupper, där allt makt skulle ligga. Varje månad skulle vi också ha medlemsmöte, som skulle vara den bestämmande strukturen. På pappret måste man också ha en styrelse, och det har vi. Den har lite övergripande koll om det är något som skadar Ekolivs och kan göra sanktioner i så fall.

       

      Hur gick själva köpet till?

      Det var lite risky, men vi samlade ihop till ett privatlån från folk och sedan bytte vi det mot ett lån på 60 000 kronor i Jakbanken. Vi har fortfarande en skuld där, men nu går det så pass bra att det nog ska gå att betala tillbaka lånet.

       

      Hur har det varit under åren?

      Det har varit lite upp och ner. Ibland har vi varit ganska få medlemmar, men det har alltid funkat. De människor som kommit in i butiken har gett så mycket och engagerat sig av olika anledningar – för att de bor nära, för att de har små barn som de vill ska äta ekologiskt eller för att de bara vill prata. Man lär sig mycket när man står i butiken! Sedan är det ju alla kringarrangemang med Möllevångsfestivalen, Garaget och annat som är kul. Det är visserligen extra jobb, men det ger mycket att koma ut till andra ställen och prata om vad vi gör.

       

      Har det varit som du tänkt dig att det skulle vara att driva Ekolivs?

      Jag tror inte att jag tänkte så mycket, det gick så snabbt. Men jag är väldigt glad att vi är inne på sjätte året nu, det hade jag inte trott!

       

      Vad är det jobbigaste med att driva affären?

      Det är alla nya papper som man ska lära sig. Det är bra med byråkrati och lagar, men just som man tror att man lärt sig ett papper kommer det nya!

       

      Vad är det bästa?

      Det är att vi lyckats hålla på basdemokratin, att vi delar på bördan och att grupperna tar ansvar. Det är också blandningen av folk; från miljörörelsen, föreningsvana, folk som aldrig jobbat med någon organisation. Folks olika erfarenheter bara förstärker den känslan.

       

      Slutligen, vad är din favoritvara på Ekolivs?

      Det får bli en delad plats mellan mango- och apelsinjuicen och tahinburkarna.

Visar 0 svarstrådar
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.